Lanț de aprovizionare, tot ce trebuie să știți despre optimizarea acestuia. Volumele de livrare nu au fost niciodată mai mari. Iar lanțurile de aprovizionare simt tensiunea.
Pachetele întârzie, transportatorii au crescut prețurile, iar întreprinderile… Toți simt povara din sfârșitul procesului lanțului de aprovizionare.
Pentru a satisface noua cerere, companiile trebuie să ajusteze operațiunile pentru o mai mare eficiență, flexibilitate și reduceri la carburant.
Optimizarea lanțului asigură un proces mai lin și un model de afaceri mai reușit, axat pe eficiență și profit.
În primul rând, să definim ce înseamnă optimizarea lanțului de aprovizionare. Vedem care sunt diferiții factori implicați. Nu în ultimul rând, analizăm modul în care tehnicile și soluțiile de optimizare vă pot ajuta.
Continuați să citiți acest articol de blog pentru a descoperi informații interesante!
Ce este optimizarea unui lanț de aprovizionare?
Un lanț de aprovizionare cuprinde toți pașii în transferul produselor de la producător la clientul final. Optimizarea acestui proces îi permite să funcționeze la eficiență maximă.
Pentru a înțelege mai bine optimizarea lanțului de aprovizionare, e important să aprofundăm cele trei faze principale ale unui lanț de aprovizionare:
- proiectare;
- planificare;
- execuție/operare.
Cele trei faze ale unui lanț de aprovizionare:
1. Proiectarea lanțului de aprovizionare
Ne referim la deciziile strategice luate de conducere, de obicei pe termen lung, care iau în considerare previziunile viitoare. Studierea pieței este vitală în această fază.
Un bun exemplu al unei astfel de decizii strategice ar putea fi alegerea locației unui depozit.
2. Planificarea lanțului de aprovizionare
Această fază se preocupă mai mult de cererea și oferta de pe piață. Prin urmare, este necesară o cercetare de piață adecvată.
Acestea fiind spuse, este la fel de important să luăm în considerare strategiile concurenților pentru a răspunde cererii.
3. Execuția/operațiunile lanțului de aprovizionare
Aceasta este faza finală a operațiunilor lanțului de aprovizionare. Implică execuția fluxului de produse pe întregul lanț de aprovizionare.
Pentru a îmbunătăți performanța și eficacitatea trebuie luate în considerare atât operațiile interne, cât și externe. Această fază se referă la tot ceea ce începe cu comercianții care se aprovizionează de la producător.
De asemenea, se concentrează pe logistică.
Când vine vorba de optimizarea lanțului de aprovizionare, accentul ar trebui să fie pus pe optimizarea acestuia spre a fi centrată pe client. Lanțurile de aprovizionare centrate pe client țin cont de clientul final în orice parte a procesului.
Cele 4 elemente dintr-un lanț de aprovizionare centrat pe client:
- adaptat;
- agil și flexibil;
- de încredere și transparent;
- inovator.
Fiecare caracteristică ar trebui să informeze orice proces de optimizare a lanțului de aprovizionare. Doar în acest fel se poate asigura că rezultatul final îmbunătățește serviciul pentru clienți.
Chiar dacă inițiativa principală este de a economisi costurile lanțului de aprovizionare sau de a îmbunătăți calitatea produsului.
Cele mai bune practici în optimizarea lanțului de aprovizionare
Elementele și fazele unui lanț de aprovizionare sunt clare. Iată câteva dintre cele mai bune practici despre cum să vă optimizați lanțul de aprovizionare:
Echipă potrivită pentru întreaga structură a lanțului de aprovizionare
Când aveți o rețea deosebit de mare cu mai multe echipe terțe și parteneri, datele devin ușor problematice. Produsele pot acumula diferite ID-uri pe măsură ce urcă de la o legătură la alta în lanțul de aprovizionare.
O situație deseori aproape imposibil de urmărit.
Integrarea sistemelor și gestionarea datelor dintr-o locație centrală, aceasta e soluția. Utilizând un sistem centralizat de gestionare a datelor asigurați un transfer lin de date și aliniere între diferite părți ale lanțului de aprovizionare.
Identificați domeniile în care tehnologia poate digitaliza și adăuga transparență
Există o recunoaștere clară că procesele acționate manual conduc la o lipsă de vizibilitate în lanțul de aprovizionare. Digitalizarea și automatizarea gestionării lanțului, utilizând o soluție tehnologică dedicată poate rezolva problema.
De exemplu, prin conectarea datelor din procese și resurse din rețeaua lanțului de aprovizionare într-un singur loc centralizat.
Optimizarea rețelei dintr-un lanț de aprovizionare
Menținerea unei relații sănătoase cu partenerii dvs., indiferent dacă sunt producători, furnizori, comercianți sau furnizori de logistică, este esențială pentru o rețea sănătoasă a lanțului de aprovizionare.
Multe companii nu au comunicare și vizibilitate asupra performanței partenerului lor. Fără aceste date este imposibil de luat o decizie eficientă.
O comunicare bidirecțională adecvată este un factor esențial. Atât pentru asigurarea unei predări corespunzătoare a mărfurilor pe întregul lanț de aprovizionare cât și pentru reducerea erorilor.
Comunicarea în timp real și partajarea datelor reduc erorile din transferurile lanțulului de aprovizionare. Cu cât este mai mare o rețea, cu atât devine mai important acest lucru.
Obiectivele de afaceri care ar trebui luate în considerare sunt metode ce mențin pozitivitatea relației unei companii cu comercianții și furnizorii săi. Rezolvă eventualele conflicte sau îmbunătățesc performanța generală.
Tehnologia va fi utilă pentru optimizarea rețelei de aprovizionare.
Digitalizarea și automatizarea ajută la reducerea volumului de muncă. Mai ales atunci când vine vorba de tratarea excepțiilor.
De exemplu, livrarea întârziată ori indisponibilitatea clientului pot perturba lanțul de aprovizionare. Însă, un lanț de aprovizionare digitalizat este optimizat pentru a crea alerte automate, mesaje de confirmare sau notificări.
Toate acestea diminuează probabilitatea unor astfel de întreruperi. Iar optimizarea comunicațiilor în rețeaua lanțului de aprovizionare va permite o vizibilitate timpurie a problemelor. Astfel, acestea vor putea fi rezolvate mai rapid.
Îmbunătățiți eficiența traseului
Fiind eficientă, o afacere poate face mai multe în mai puțin timp, cu mai puțin efort. În acest fel se reduc cheltuielile de funcționare și se evită nevoia de creștere a prețurilor, rezultând clienți fericiți.
Acest lucru nu numai că are ca rezultat profituri mai mari pentru toți cei implicați, dar menține și accentul centrat pe client. Întrucât logistica poate provoca multă risipă, planificarea nu trebuie ignorată când se încearcă îmbunătățirea eficienței.
Există diverse practici pentru îmbunătățirea rutei. De exemplu, un ghid de rutare detaliat, utilizarea unui software de optimizare a rutei sau creșterea densității livrărilor.
Ceea ce este important e să implementați practici de îmbunătățire a rutelor pentru toate etapele. Optimizarea ultimei părți, în special, este de o mare importanță atunci când vine vorba de eficiență.
Optimizarea acestei părți critice a lanțului de aprovizionare prin automatizare poate face o mare diferență.
Aliniați-vă la așteptările clienților
Îmbunătățirea așteptărilor clienților ar trebui să fie una dintre rezultatele optimizării lanțului de aprovizionare. Mai ales atunci când vine vorba despre viteză, preț și disponibilitate.
Vizibilitatea la ambele capete joacă un rol important în acest sens.
Managementul digitalizat al inventarului oferă vizibilitate asupra stocurilor din orice locație. Învățarea automată și soluțiile de inteligență artificială permit unei companii să prognozeze cererea.
Deci, înainte ca un anumit produs să se epuizeze, stocul se va reface pentru a satisface cererea și pentru a asigura termene scurte de la comandă până la livrare.
Folosiți datele pentru a îmbunătăți planificarea și estimarea cererii
Pentru a evalua un proces de optimizare, majoritatea managerilor lanțului de aprovizionare se vor uita la linia de jos. Se vor reduce costurile lanțului de aprovizionare? Se vor reduce cheltuielile operaționale?
Acestea, precum și creșterea veniturilor, vor fi întotdeauna obiectivele principale ale companiei. O modalitate bună de a le atinge este de a analiza costurile de deținere a stocurilor.
Costul stocării reprezintă un procent major din costul total al unui produs. E crucial să previzionați corespunzător cererea și să planificați pentru a optimiza cantitățile de inventar.
Învățarea automată ar fi, de asemenea, foarte benefică în prognozarea adecvată. Învățarea automată automatizează analiza datelor, precum și construirea modelelor analitice.
Cu alte cuvinte, capacitatea de a învăța din date și identificarea tiparelor poate ajuta în esență la îmbunătățirea luării deciziilor și a performanței.
Un bun exemplu ar fi eliminarea bufferelor de timp.
Învățarea automată ar putea prezice că timpul necesar șoferilor pentru a ajunge la un anumit depozit este de o oră și jumătate, mai degrabă decât de două.
Această estimare ar putea fi încorporată în expediere și planificarea rutei. În acest mod, se poate reduce timpul de livrare. Înseamnă aceleași resurse pentru a efectua mai multe livrări, reducând costul de transport aferent.
Mai multe afaceri, mai puțină risipă.
Trebuie să aveți întotdeauna un plan de urgență în orice lanț de aprovizionare
Când lucrurile merg prost companiile sunt puse în pericol de nemulțumirea clienților și risipa de resurse și cheltuieli crește. Cu cât aveți mai mult succes (mai mulți clienți și rețele de distribuție mai mari), cu atât e mai mare riscul.
Profesioniștii cu experiență din industrie au planuri de urgență pentru fiecare scenariu. De la întârzieri temporare în transport până la pierderea neașteptată a unui furnizor.
Excepțiile și gestionarea riscurilor ar trebui să ia în considerare orice circumstanțe care ar putea perturba lanțul de aprovizionare.
Prin gestionarea atât a excepțiilor, cât și a riscurilor preconizate într-un mod proactiv cu un plan de urgență, pot fi evitate pierderile și perturbările inutile.
Obiective în optimizarea unui lanț de aprovizionare
Nu există două lanțuri de aprovizionare la fel. De aceea, cea mai bună abordare în optimizare e alegerea unui proces bazat pe obiectivele de afaceri și cele operaționale ale unei organizații.
1. Optimizarea inventarului
După cum s-a menționat anterior, costurile stocurilor sunt un element semnificativ în ecuație. Însă, acesta nu este singurul obiectiv final care stă la baza controlului îmbunătățit al stocurilor.
Deținerea unui sistem de gestionare a inventarului ajută o companie să identifice cele mai bine vândute și cele mai ocolite produse.
De asemenea, vă ajută să decideți unde ar trebui stocat inventarul, ce articole necesită acces rapid și ce ar putea fi stocat în alte locații. Controlul stocurilor oferă informații în atingerea obiectivelor de afaceri și îmbunătățirea mai multor procese.
2. Expediere mai rapidă și îndeplinirea comenzilor
Pentru ca orice proces să se desfășoare fără probleme, toate părțile implicate trebuie să se afle „pe aceeași pagină”. Dacă o coordonare adecvată și o optimizare a lanțului de aprovizionare sunt puse în acțiune, acest lucru ar funcționa automat și în favoarea altor obiective:
- reducerea costurilor de expediere;
- creșterea veniturilor și a profitului;
- îmbunătățirea serviciului pentru clienți.
3. Eficiența operațională
Eficiența este unul dintre aspectele cheie ale gestionării și optimizării lanțului de aprovizionare. De exemplu, livrarea simplificată reduce timpii pe parcursul ultimei etape a lanțului de aprovizionare.
Situația duce la îmbunătățirea satisfacției clienților. Este un efect de domino: optimizarea unui punct din rețea sau din lanțul de aprovizionare va afecta pozitiv timpii de livrare și performanța, în general.
4. Creșterea veniturilor și a profitului
O modalitate de creștere a veniturilor este reducerea risipei de-a lungul lanțului de aprovizionare. Aici putem include reducerea costurilor de livrare și de operare (de exemplu, același număr de șoferi efectuează mai multe livrări).
Un exemplu în acest sens sunt costurile de transport.
Puteți reduce valorile folosind tehnologia:
- ofertele de livrare inteligentă care arată doar orele în care sunt disponibile resursele de expediere;
- urmărire în timp real pentru clienții finali, astfel încât aceștia să știe exact când va sosi coletul lor;
- posibilitatea ca clienții să poată comunica dacă vor rata o livrare.
De asemenea, puteți reduce costurile generale reducând numărul de curese efectuate de camioane (prin expediere și rutare inteligentă). Prin îmbunătățirea eficienței operaționale eliminați situația de a trimite pe traseu un camion pe jumătate gol.
5. Costuri reduse
Pentru ca o companie să crească profitabilitatea lanțului de aprovizionare trebuie să lucreze la reducerea costurilor și a cheltuielilor pe tot parcursul procesului. Fie că sunt cheltuieli generale sau costuri variabile.
Cheltuielile generale sau costurile fixe nu se modifică în funcție de volumul de producție. Exemple bune de cheltuieli generale ar fi închirierea depozitelor, salariile sau deprecierea utilajelor.
Pe de altă parte, costurile variabile sunt orice costuri care cresc sau scad în funcție de numărul de bunuri produse:
- costul materiilor prime;
- costurile de distribuție;
- costurile de expediere.
6. Serviciu clienți îmbunătățit pentru un lanț de aprovizionare eficient
Trăim într-o lume orientată spre servicii, orientată spre client. Nimeni nu mai face vânzări o singură dată. Totul este (sau se străduiește să fie) pe un model de abonament.
Dar, cu un model de abonament, o companie trebuie să demonstreze constant valoarea produsului sau a serviciului său către clienți. Pentru un expeditor, acesta ar fi un consumator.
Pentru un furnizor de servicii logistice, ar fi atât expeditorul, cât și clientul expeditorului. Îmbunătățirea experienței lor va garanta satisfacția clienților și o cotă de piață mai mare.
Scopul final al optimizării lanțului de aprovizionare ar trebui să se refere la îmbunătățirea experienței generale a clienților.
De exemplu, minimizarea costurilor aferente cauzate de apelurile sub forma „unde este comanda mea”. Gestionarea apelurilor necesită vaste centre de servicii.
Scump și de evitat atunci când aveți tehnologia pentru a oferi vizibilitate asupra comenzilor.
Concluzie
Pe măsură ce lanțul de aprovizionare se extinde și rețeaua crește, optimizarea va deveni unul dintre factorii cruciali în succesul companiei dvs.
Lanțurile de aprovizionare tradiționale au trebuit să se schimbe rapid în ultimul an. Multe au fost nepregătite pentru a-și optimiza lanțul de aprovizionare spre a satisface nevoile de astăzi.
Deși fiecare lanț de aprovizionare este unic, toate pot beneficia de utilizarea software-ului bazat pe date. Abordarea centrată pe client în gestionarea lanțului de aprovizionare este cheia succesului.
La fel de importantă este și o campanie eficientă de advertoriale. Pentru mai multe informații despre ce înseamnă o promovare online vă invităm să intrați în contact cu noi!